Top Menu

           La ora 12 noaptea am plecat de la Cluj. La ora 3 si jumatate am trecut vama pe la Bors. La ora 8  am ajuns la Melk, la 100 de km dupa Viena. Deci 160 de km in 3 ore jumate si 630 de km in 4 ore si jumatate.
           La ce e buna o autostrada buna? Castigi timp. Castigi combustibil. Implicit castigi bani. Castigi energie. Castigi o cutie de viteze, telescoape, rulmenti, rotule. Castigi siguranta. Castigi liniste.
           Ce sa faca romanii cu timpul, cu banii, cu energia, cu linistea?

                                                                                

Despre autor

10 Comments

  1. deci cine nu este convins de utilitatea unei autostrazi?

    • Explicatia de baza e ca e inginereste ff greu de construit sosele in Norvegia, insa mai e o explicatie cam oarecum si strategica re dorinta de tip mai protectionist-insular de aparare a valorilor nationale, (de ex modern anti poluare, si anti-stress legat de munca excesiva pt intretinere, si necesitate de personal si investitii in aceasta infrastructura), si/sau chiar de posibila exploatare sau atac din exterior, datorita accesibilitatii atractive prin diverse sosele. Zau, Norvegia se fereste in mod cronic traditional sa-si faca pana si reclama pt turism din exterior de care teoretic ar putea beneficia din cauza acestei trasaturi de insularism specific…desigur mai contribuie la asta si o fragmentare in diverse agende si autonomii locale ff proeminente, astea fiind vechi vechi de tot, inca de dinainte de construirea unei identitati nationale de era mai moderna, dar si intarite de ideile democratiei contemporane.

    • Daca explicatia de mai sus apare oarecum obscur-ininteligibila, asa ca pierduta in ceata, pai cam asta si e nivelul meu de intelegere al societatii locale in clipa asta ! (deci ce scriu eu despre Norvegia trebuie citit cu mare scepticism)

    • In general, ca politica interna, in Norvegia mi se pare ca se investeste mult mai mult ban concret in confortul spiritual al omul liber autonom independent ideal decat in diverse conforturi mai concret materiale pt acest om. E si o reactie post-Reformatie protestanta, dar are si niste chestii mai adanci istorice am impresia.

    • Plus cauze practice direct pertinente istoriei mai recente post-independenta acestui stat modern si chiar si istoriei contemporane.

      Dar concluzia general e ca in mod realist nu prea exista interes/motivatie pt a construi noi sosele, autostrazi nici atat.

    • Norvegienii nu le-au prea avut cu mari proiecte de anvergura, de tip construit de piramide, modernizari masive de infrastructura nationala, etc. Desigur ca exista si aici niste minuni ingineresti de poduri si canale, dar nu s-a depus niciodata efort colectiv din asta constructiv plin de sudoare si sacrificiu de sclav sau proletar…mai ales ca aici sindicatele si manageriatul principial interesate de relaxarea cat mai complex deplina, (inclusiv spirituala), a omului la locul de munca sunt ff puternice. Desigur ca s-a promovat ideea de voluntariat pt ajutor vecin asa pe zone locale, a fost chiar ceva declarat caracteristic national, insa nu a prea prins ff adanc dincolo de zone ff mici, toata lumea e ff frugala in asteptari, nu exista grandiozitati nationale, si astea, de altfel, au fost puternic descurajate atat central, cat si din afara (mai devreme istoric).

    • Si desi dupa descoperirea petrolului au venit dintr-o data bani multi de tot, acesti bani sunt paziti si acumulati cu sfintenie pt bunastarea oamenilor din viitor, si chiar exista un asemenea fond ff sever riguros ff inalt competent investit si administrat, insa si cand se aloca vreun ban de la buget pt ceva anume altceva decat pt viitor, atunci efectiv local, la vreun proiect specific anume, nici nu exista vreo experienta si/sau interes punctual de utilizat/distribuit adecvat, se face o risipa efectiv in vant si pe vant, de nu ramane absolut nimic in urma ei, de efectiv oricine ar sta sa se cruceasca cand da cu ochii de ea prima oara.

    • mie mi se pare o strategie buna de protectie in mai multe sensuri. atata vreme cat exista o retea buna de drumuri pentru deplasare in conditii normale, fara ambuteiaje, fara timp pierdut. plus ca Norvegia nu e tara de tranzit.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close